آموزش چرم دوزی

دوخت دو سوزنه در چرم دوزی

دوخت-دو-سوزنه-در-چرم-دوزی

دوخت تمیز خصوصا در چرم دوزی از نکات مهم است. و تاثیر بسیار زیادی در ظاهر کار شما دارد. در آموزش چرم دوزی نکات تمیز دوزی از برجسته ترین مواردی است که باید هنرجو بداند. برای دوخت از سوزن های محتلفی استفاده می شود. در بعضی از دوخت ها از دو سوزنه استفاده می شود. دوخت دو سوزنه در چرم دوزی یکی از انواع دوخت چرم است که شباهت زیادی به دوخت با چرخ خیاطی دارد. (شلال) اما تفاوتی که با دوخت چرخ خیاطی دارد این است که در دوخت دو سوزنه پشت و روی کار یک طور است.

انواع دوخت چرم

دوخت چرم انواع مختلفی دارد. برخی از دوخت ها را زمانی به کار می بریم که نخواهیم لبه های چرم را پرداخت کنیم. مانند دوخت دندان موشی، رومی و کج. در بعضی از کار ها نیز از دوخت دوسوزنه یا ساده استفاده می شود که بر خلاف مورد قبل به لبه های چرم می پردازیم. که باعث زیبایی کار نیز می شود.

آموزش چرم دوزی با چرخ صنعتی

روش دیگری که برای دوخت چرم وجود دارد این است که در ابتدای کار کناره های چرم را لویس کنیم. سپس قسمت های لویس شده را داخل بگذاریم و با چرخ صنعتی به صورت دو سوزنه یا ساده بدوزیم.( دوخت چرم با چرخ صنعتی ) دوخت های دیگری نیز وجود دارد که در وسط کار ما زده می شوند مثل دوخت ضربدری و با دوخت حصیری که بسته به نوع کار و سلیقه استفاده می شود. این دو دوخت تزئینی هستند.

آموزش دوخت دو سوزنه در چرم دوزی

در این روش دوخت نخ را از دو طرف سوزن رد می کنید. سپس یکی از سوزن ها را از سوراخ اول رد می کنید و بعد آن را به سمت بالا بکشید. تا جایی که دو سمت نخ یک اندازه باشد. بعد نخ از یک طرف وارد سوارخ بعد می شود.

نخ کردن سوزن دوقلو

نکته مهمی که وجود دارد این است که باید نخ را تا انتها از همان جهتی که وارد کردید وارد کنید. به این صورت که اگر از ابتدا نخ را از سمت چپ وارد کردید تا آخر از سمت راست وارد کنید و بر عکس. پس از آن نخ را از جهت دیگری وارد کنید و نخ ها را از هر دو جهت بکشید تا دوخت محکمی داشته باشید. از همین روش تا انتهای کار استفاده کنید و دوختتان را ادامه دهید.و توجه کنید که برای دوخت دو سوزنه مقدار طول نخ برای دوخت سه برابر اندازه طول کاری که می خواهید بدوزی در نظر بگیرید.

کار با سوزن دوقلو در دوخت دو سوزنه در چرم دوزی

کاربرد سوزن دو قلو برای استفاده در دوخت بدون نیاز به چرخ سر دوز است. حال کار با سوزن دوقلو چگونه است؟ این سوزن ها یک محور اصلی دارند که دو سوزن به صورت موازی به آن متصل است. این سوزن ها در سایز های مختلفی موجود است که فاصله بین سوزن های آن ها با هم متفاوت است. فاصله متفاوت دوخت های متفاوتی را به شما می دهد. از سوزن دو قلو با عرض کمتر برای رگه دوزی تزئینی نیز استفاده می شود.

جا انداختن سوزن دو قلو

برای نصب سوزن دوقلو دقت کنید که پایه چرخ متناسب با عرض سوزن دوقلو باشد. جا انداختن این سوزن ها مانند سوزن معمولی است. سوزن را در حالتی که قسمت صاف انتهای سوزن به پشت است انتهای سوزن را در جای سوزن بگذارید و تا ته آن بالا بدهید. سپس مانند سوزن معمولی پیچ کنار سوزن را محکم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =