آموزش چرم دوزی, آموزش چرم دوزی رایگان

آموزش چرم دست دوز مرحله به مرحله

آموزش چرم دست دوز

دوخت با دست یک مهارت بسیار مهم در کار چرم است و حتی اگر تجربه قبلی در خیاطی نداشته باشید، تسلط بر آن بسیار آسان است. بخشی از چیزی که دوخت دستی چرمی را کمی متفاوت از دوخت پارچه می کند این است که شما از سوراخ های از پیش پانچ شده می دوزید. این سوراخ‌ها باعث می‌شود که دوخت‌های شما به طور مساوی فاصله داشته باشند و به این معنی است که دوخت چرم به تمرکز و دقت کمتری نسبت به دوخت پارچه نیاز دارد. سوزن‌های چرمی نیز نسبتاً بزرگ و معمولاً صاف هستند، به این معنی که راحت‌تر دیده می‌شوند و کمتر به شما ضربه می‌زنند. در این درس چند مهارت اولیه آموزش چرم دست دوز را به شما آموزش می دهیم.

وسایل چرم دوزی

ابزارهای متعدد و متنوعی برای کار با چرم وجود دارد، اما برای شروع، تعداد محدودی را به علاقه مندان به چرم دوزی معرفی می کنیم.این روزها انجام کارهای هنری یکی از علاقه مندی های هر بانوی ایرانی است، علاوه بر این عده ای هستند که درآمد خوبی از طریق صنایع دستی هنری کسب می کنند. و در این راه به خانواده خود کمک کرده اند و در برخی موارد نیز دیده می شود که مردم با فروش صنایع دستی زیبا و مرغوب خود بار اقتصادی خانواده را به دوش می کشند و به قول معروف نان خود را می خورند.

در آموزش چرم دست دوز به این ابزار نیاز خواهید داشت:

 

ابزارهای آموزش چرم دست دوز

مرحله 1 آموزش چرم دوزی با دست: سوزن و نخ خود را آماده کنید

اولین کاری که هنگام دوخت چرم باید انجام دهید این است که مقداری نخ بریده را در سوزن خود نخ کنید. دوخت چرم با دست معمولاً با نخ ضخیم موم شده انجام می شود. ضخامت آن بسیار مهم است. زیرا ممکن است وقتی بخیه‌ها محکم کشیده می‌شوند. نخ نازک‌ از طریق چرم پاره شود و یک نخ ضخیم‌تر نیز نسبت به طول دوخت و اندازه سوراخی که هنگام دوخت چرم استفاده می‌کنید، متناسب‌تر به نظر می‌رسد. موم کار با نخ را آسان‌تر می‌کند و همچنین به آن چسبندگی می‌دهد که به جلوگیری از باز شدن آن کمک می‌کند. می توانید از نخ بدون موم استفاده کنید. اما آنقدر محکم نخواهد بود. برای به دست آوردن طول مناسب نخ خود، درزی را که می خواهید بدوزید اندازه بگیرید. و در حدود 2.5 ضرب کنید.  باید نخ کافی به شما بدهد تا کل درز خود را بدوزید.

نخ کرن سوزن در آموزش چرم دست دوز (نخ موم شده یا معمولی؟)

اندازه گیری نخ در دوخت چرم
هنگامی که نخ خود را بریدید، آن را از سوراخ سوزن خود عبور دهید و آن را بکشید. بسته به اندازه سوراخ سوزن خود، ممکن است لازم باشد که نخ خود را  صاف کنید، یا نوک نخ خود را خیس کنید تا آن را از سوزن عبور دهید.

برای اینکه سوزن خود را در ابتدای نخ خود در جای خود فیکس کنید، می توانید آن را از پیچ های نخ بگذرانید تا یک حلقه ایجاد کنید. اما این کار ضروری نیست، به خصوص در مورد نخ های موم شده.

نخ کردن سوزن

 

هنگام دوخت چرم معمولاً در انتهای نخ خود گره نمی زنید. چند دلیل برای این وجود دارد.سوراخ هایی که از آن ها سوزن را عبور می دهید. معمولا به اندازه ای بزرگ هستند که بیشتر گره ها از آن خارج می شود. همچنین، شما اغلب درزهایی را در جاهایی می دوزید که هر دو طرف آن مشخص باشد و گره بسیار واضح و ظاهر آن نامناسب است. در دوخت چرم می توان نخ را به پشت دوخت به روشی شبیه به چرخ خیاطی فیکس کرد. موم روی نخ کمک می کند که پشت دوخت ها بهتر از نخ های معمولی در جای خود قرار بگیرد. نحوه انجام این کار را در مرحله بعدی خواهیم آموخت.

در این مرحله از آموزش چرم دست دوز حالا شما آماده دوخت هستید!

این دوخت که در تصویر می بینید، رایج ترین دوخت برای دوخت چرم با دست است. بر خلاف یک دوخت مستقیم که با هر دوخت دیگر مانند یک خط نقطه شکسته به نظر می رسد. این روش هر دوخت را از دو طرف پر می کند و یک خط ناگسستنی شبیه به دوخت چرخ خیاطی ایجاد می کند. (در اصل فقط دو دوخت مستقیم است که در هر طرف چرم به یک شکل است) این دوخت از دوخت مستقیم قوی تر است. زیرا اگر یکی از نخ ها پاره شود، نخ دیگر همچنان باقی می ماند. همچنین مرتب تر و حرفه ای تر به نظر می رسد.

مرحله 2: دوخت زین با یک سوزن

در این آموزش چرم دست دوز دو روش برای این دوخت وجود دارد:

روش دو سوزن، یا روش یک سوزن. استفاده از دو سوزن در یک زمان روش سنتی است و ایجاد بخیه‌های کاملاً یکنواخت را آسان‌تر می‌کند. اما تسلط بر آن کمی سخت‌تر است. هر کدام می توانند در شرایط مختلف مفید باشند. بنابراین هر دو را به شما نشان خواهیم داد.

آموزش چرم دست دوز2

برای استفاده از روش یک سوزن، دو پاس، دوخت را با فرو کردن سوزن خود در اولین سوراخ درز شروع کنید، نخ خود را از داخل درز بکشید. دمی به طول حدود 2 سانتی متر باقی بگذارید. سپس سوزن را از سوراخ دوم درز عبور دهید.

1آموزش چرم دست دوز

سپس به دوخت بقیه درز ادامه دهید که به طور معمول یک خط دوخت “نقطه دار” ایجاد می کند.

آموزش چرم دست دوز4

هر دوخت را محکم بکشید، اما اگر چرم انعطاف پذیر است، زیاد نکشید.

آموزش چرم دست دوز5

وقتی به انتهای درز رسیدید، این بار از هر سوراخ در جهت مخالف، شروع به دوختن به سمت دیگر کنید. و فضاهای مخالف بین سوراخ‌های دوخت را پر کنید.

آموزش چرم دست دوز6

سعی کنید کشش نخ این قسمت دوم را با کشش قسمت اول مطابقت دهید. تا بخیه ها مرتب و یکدست به نظر برسند.

کشیدگی نخ در چرم دست دوز

کشیدگی بیش از اندازه نخ

 

هنگامی که به جایی که در ابتدای درز شروع کرده بودید، برگشتید، قبل از اینکه نخ خود را با استفاده از قیچی یا چاقو  نزدیک به چرم ببرید. چند بخیه بزنید تا در جای خود قفل شود.

دوخت دست دوز پشت دوخت

اگر وسط دوخت نخ برایتان تمام شد، از همین روش برای پشت استفاده کنید. تا قبل از شروع یک نخ جدید، نخ خود را ببندید.

تمیزی دوخت چرم دست دوز

 

آموزش دوخت کیف چرم زنانه دست دوز

حال شما به راحتی می توانید محصولاتی مانند کبف چرم بدوزید.می توانید به مقاله مربوط به کیف چرم دست دوز مراجعه کرده و مراحل آن را بیاموزید.در دوره های آموزش چرم دوزی که در این آکادمی تدریس می شود تمامی اصول آموزش چرم دست دوز  و نکات مربوط به آن را یاد میگیرید.برای شرکت در دوره کیف چرم دست دوز به صفحه مربوطه مراجعه کرده و ثبت نام آنلاین خود را انجام دهید. و البته شما می توانید با مراجعه به همین سایت از آموش های رایگان این آکادمی بهره ببرید.

 

اگر به دوخت چرم با دست علاقه مند هستید پیشنهاد ما به شما دوره آموزش چرم دست دوز از مقدماتی تا پیشرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − شش =