آموزش چرم دوزی

ابزار لازم برای چرم دوزی

ابزار لازم برای چرم دوزی

کارهای هنری از کار های مورد علاقه هر شخصی خصوصا بانوان است. و اکثر افراد با این راه کسب در آمد می کنند. در بین کارهای هنری هنر چرم دوزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله شما را با ابزار لازم برای چرم دوزی آشنا می کنیم. پس اگر قصد دارید دوره های آموزش چرم دوزی را بگذرانید تا انتهای این مقاله همراه ما شوید.

ابزار لازم برای چرم دوزی دستی یا سنتی

اصلی ترین ایزار چرم دوزی خود چرم است. چرم یک ماده طبیعی است که از پوست حیوانات درست می شود. و در انواع و رنگ های مختلف در بازار موجود است. البته چرم مصنوعی هم با تنوع زیاد در بازار وجود دارد. که کیفیت و کارکرد آن با چرم طبیعی متفاوت است. که هر کدام از این نوع ها را می توانید با عنوان چرم دست دوز بدوزید. البته در دوره آموزش چرم دست دوز.

الگو

بعد از چرم مهم ترین ابزار الگو است. قبل از اینکه شروع به دوختن کنید نیاز است که الگوی آن را طراحی کنید. اگر در این کار حرفه هستید که عالیست. اما اگر ابتدای راه هستید با پیشنهاد ما به شما دوره طراحی الگو با اتوکد است. البته اگر هم با الگو کشی آشنایی دارید می توانید برای حرفه ای شدن کار خود در این دوره شرکت کنید. چون این دوره مربوط به الگوکشی با کامپیوتر است.

نوبوک

برای کشیدن الگو از خودکارهای نوبوک استفاده می شود. این خودکارهای نقش مد منظرتان را به آسانی روی چرم پیاده سازی می کنند.

کِرِپ

اگر اشتباهی در کشیدن الگو مرتکب شدید می توانید با استفاده از ابزاری به نام کرپ یا همان پاک کن چرم آن را پاک کنید.(کرپ از چربی حیوانات تهیه می شود.)

کاتر

همان طور که از نامش پیداست برای بریدن الگو روی چرم استفاده می شود. قیچی چرم نیز برای این کار مناسب است. توجه کنید از قیچی های معمولی استفاده نکنید چون لبه های چرم را از بین می برد. خصوصا در چرم طبیعی مناسب نیستند.

تخته

این ابزار برای اصلاحا زیردستی شما هنگام بریدن چرم کاربرد دارد. که می توانید از تخته هایی با جنس پلاستیکی و یا تخته گوشت استفاده کنید. تا برش زدن چرم آسان تر شود.

نخ موم زده و سوزن

برای ایجاد اتصال بین برش های چرمتان نیاز به نخ موم زده و سوزن مخصوص چرم دوزی دارید.

خط کش نشانه

قبل از اینکه شروع به دوخت کنید باید جاهایی که می خواهید بدوزید را با خط کش نشانه با خودکار نوبوک نشانه گذاری کنید.

سمبه و مشته

پس از نشانه گذاری ها نوبت سوراخ کردن است که با سمبه و مشته که در مدل های مختلف موجود است استفاده کنید. سمبه را معمولا سنگین انتخاب می کنند تا در هنگام تماس با سمبه لیز نخورد. از پانچ نیز برای سوراخ کردن چرم می توانید استفاده کنید.

چسب

ابزار دیگری که بسیار ضروری است چسب است. معمولا هر چسبی را می توانید استفاده کنید اما چسب آهن برای دوخت چرم مناسب تر است. این بستگی به نوع کار دارد. دقت داشته باشید که چسب حرارتی پس از مدتی باز می شود و برای چرم دوزی مناسب نیست.

وسایل چرم دوزی را از کجا بخریم

شاید اخیرا به چرم علاقه مند شدید و دنبال آموزش چرم دوزی هستید و نمی دانید که وسایل چرم دوزی و ابزار لازم برای چرم دوزی را از کجا تهیه کنید.اگر سری به خرازی های بزرگ بزنید می توانید حداقل ابزار را تهیه کنید. و از خرازی ها راهنمایی بگیرید که بقیه ابزارها را از کجا تهیه کنید. در فروشگاه آنلاین لوازم چرم سفیر هنر و یا هر فروشگاه آنلاین مد نظرتان نیز می توانید این ابزار را تهیه کنید.

 

وسایل چرم دوزی حرفه ای

چرم دوزی نیز مثل هر حرفه دیگری وقتی تخصصی تر حرفه ای تر می شود به ابزار های بیشتری نیاز دارد این ابزار را برای شما لیست می کنیم با ما همراه شوید. علاوه بر مواردی که در بالا با توضیح ذکر شد ابزار لازم برای چرم دوزی حرفه ای تعداد بیشتری هستند که شامل :

سمبه اریب زن یا چنگالی

ابزاری که می توانید با آن سوراخ های یکسان در چرم ایجاد کنید.

چاقوی لویس

برای برش با لبه های نازک از این چاقو استفاده می شود. لبه های نازک دوخت را برای شما راحت تر می کند.

اسپیسرکوک

مانند سمبه سوراخ های یکسان را برای کوک زدن راحت تر برای شما ایجاد می کند.

لبه گردکن

همان طور که از نامش پیداست لبه ها را زیبا تر می کند و برای تمیزی کار به کار می رود.

آرمیتاژ

برای مرطوب کردن لبه های چرم به کار می رود.

محلول و رنگ لبه

برای تیره تر شدن لبه ها به کار می رود که باعث می شود کار شما حرفه ای تر شود.

غلطک رنگ

ایزار رنگ کردن

گیره پا اسبی

برای دوخت دو سوزنه استفاده می شود.

پرچ کن انبری

برای پرچ کردن جاهایی مثل کمربند یا کیف

گیره های دستی فلزی

برای ثابت نگه داشتن لبه کیف هنگام رنگ کردن

دکمه زن

ماشین دوخت دستی

دستگاه کمربند بر

 

این مقاله مرجع کاملی از ابزار لازم برای چرم دوزی است که برای آموزش چرم و کار با چرم مورد نیاز است.

دوره آموزش چرم دوزی با چرخ صنعتی برای علاقه مندان به این حرفه مناسب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =