خدمات برش لیزر

انواع پلکسی چیست؟

انواع پلکسی

ورق های پلکسی گلاس یا پلکسی گلاس، نوعی ورق است که از پلاستیک ساخته شده و ظاهری شبیه به شیشه دارد، اما از دوام بیشتری نسبت به شیشه برخوردار است. در واقع این ورق ها از پلی کربنات شفاف ساخته شده اند. ضخامت این ورق ها متفاوت بوده و از 1 میلی متر تا 40 میلی متر متغیر است و به صورت ورق هایی با ابعاد 183*122 در رنگ های مختلف و به دو صورت مات و شفاف عرضه می شوند و در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند.در این مقاله انواع پلکسی که از خدمات برش لیزر است، را با هم بررسی می کنیم.

 

این ورق ها را می توان به صورت دستی، با اره دیسکی و یا با دستگاه برش لیزری با توجه به نوع طراحی برش داد. بعد از برش ورق های پلکسی نوبت به چسباندن آنها می رسد که با سه نوع چسب به شرح زیر قابل استفاده است:

پلکسی گلاس چیست؟

انواع پلکسی

1) کلروفرم

با کلروفرم می توان قطعات برش خورده ورق را به یکدیگر چسباند و برای اینکه چسباندن قطعات به زیبایی و بدون حباب انجام شود، ورق های پلکسی گلاس باید تحت فشار بوده و ثابت بمانند. تا زمانی که چسب کاملا خشک شود. .

2) سیستم های چسب آکریفیکس

از این چسب ها برای چسباندن پلکسی گلاس به یکدیگر و چسباندن پلکسی به سطحی بدون درز استفاده می شود.

3) چسب های بر پایه سیانواکریلات

عیب این چسب ها این است که پس از خشک شدن، در محل چسبانده شده حالت تیره به جا می گذارد و کار به تمیزی کلروفرم نمی رسد.به طور کلی چسب های کلروفرم و آکریفیکس مناسب ترند اما چسب های کلروفرم حاوی مواد شیمیایی مضر هستند و در مواردی باعث حساسیت پوستی می شوند و باید از ماسک استفاده کرد و در کار با آن دقت کرد.

هر کدام از این ورق های پلکسی با در نظر گرفتن نوع، ضخامت و شفافیتی که دارند برای صنایع مختلف کاربرد دارند، مثلاً ورقی که برای استفاده در کوره مناسب است برای تابلوسازی مناسب نیست. ورق های پلکسی با توجه به نوع کاربری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

ورق پلکسی شفاف

این ورق ها سبک بوده و دارای نصف وزن شیشه هستند و انتخابی فوق العاده برای دکوراسیون داخلی، ساخت عینک آفتابی، ساخت شیشه و نورپردازی خودرو و در بسیاری از رنگ ها مانند خاکستری، قرمز، سبز، زرد، کهربایی و آبی می باشند. در بازار موجود هستند. از این نوع ورق در لیزر پلکسی گلاس ، برای  ساخت استندهای تبلیغاتی، استندهای اجرایی، تابلوهای راهنما، تابلوهای لایت باکس و ساخت تندیس و وسایل تزیینی استفاده می شود.

ورق مولتی استایل

ورق های مولتی استایل به صورت آینه ای و فلزی در بازار موجود است. این ورق ها سبک و انعطاف پذیر هستند. و در دو نوع ساده و خش دار هستند و در دو رنگ طلایی و نقره ای در بازار موجود می باشد. ورق های مولتی استایل چند سبک برای لیزر مولتی استایل و یه منظور کاربردهای تزئینی استفاده می شود.

طلق شیشه ای یا ایرانی

دو نوع طلق شیشه ای یا ایرانی وجود دارد. شفاف و شیری

 پلکسی گلاس آیینه ای

این پلکسی توسط جیوه و پلکسی شفاف تولید و عرضه می شود و شامل دو نوع پلکسی با آینه طلایی و پلکسی آینه ای با آینه نقره ای می باشد.

پلکسی استخوانی

شفاف و براق تر از پلکسی دوغ و پلکسی شیری است، اما نمی تواند نور را منعکس کند و در دو نوع مات و براق موجود است.

پلکسی دوغی

این نوع ورق پلکسی قادر به عبور نور بوده و برای ساخت حروف برجسته مناسب نیست و نمی تواند نور یکنواختی ساطع کند.

پلکسی شیری

این ورقه اجازه عبور نور یکنواخت را می دهد.

ساتینیس

این نوع پلکسی دارای سطحی مخملی است که ظاهری متفاوت از سایر پلکسی ها دارد و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق های چند جداره Multi Skin

برای مقاومت و مکان هایی که نیاز به استحکام دارند مانند پوشش استخر، گل خانه، نورگیر و … استفاده می شود.

ورق های طرح دار بافت دار

این نوع ورق از انواع پلکسی حاوی ترکیب های مختلفی از سبک های مدرن و کلاسیک هستند که در رنگ های مختلف و ضخامت های مختلف تولید می شوند.

پلکسی مقاوم

اکریلیک های به کار رفته در این نوع پلکسی ها تقویت شده و نشکن هستند و برای مصارفی که مقاومت شرط اول است استفاده می شود، این ورق ها در برابر ضربه و مواد شیمیایی مقاوم هستند.

بلوک

از این مدل پلکسی گلاس بیشتر در ساخت آکواریوم استفاده می شود. ضخامت این ورق ها 200 میلی متر و دارای ابعادی بین 2200 تا 6000 می باشد.

سطح نوری End Lighten

به عنوان منبع روشنایی مناسب استفاده می شود، در واقع این نوع ورق بدون نیاز به فضای پشتی به عنوان منبع نور در پنل های نور استفاده می شود و می تواند نور LED را از لبه ها گرفته و با آن پخش شود.

لبه نوری فلورسنت

اگر می خواهید ورقه ای داشته باشید که نور را از سطح دریافت کند و با شدت بالا به لبه های ورق منتقل کند، می توانید این نوع ورق را از انواع پلکسی انتخاب کنید. که سطحی بسیار شفاف و رنگی بسیار ملایم دارد. زمینه آن قابل مشاهده است.

ورق پلکسی چند رنگ

این ورق ها دارای سطحی با سه رنگ متفاوت نسبت به عرض هستند.

ورق پلکسی موجدار

از این ورق ها در مکان هایی که مقاومت پایه اصلی کار است مانند گلخانه ها، گاراژها و پناهگاه ها نیز استفاده می شود.

ورق های Soundstop

این ورق ها عایق صوتی بسیار خوبی به حساب می آیند و در مکان هایی که رفت و آمد زیاد است و صدای زیادی به داخل منتقل می شود استفاده می شود و می تواند شدت چهره را تا 32 دسی بل کاهش دهد.

ورق پلکسی استرلینگ یکی از انواع پلکسی

این ورق ها از انواع پلکسی در داخل و خارج ساختمان برای مصارف تزئینی مانند نورپردازی، سقف کاذب و تابلوهای تبلیغاتی استفاده می شود و در رنگ های طلایی و نقره ای در بازار موجود می باشد.

پلکسی گلاس استرینگ

ورق پلکسی ساتینیس DF

این ورق های پلکسی به دو صورت لوله ای و ورقه ای با سطح مات می باشد که دارای بافت ساتن بوده و قابلیت تابش نور بدون دیده شدن منبع نور و همچنین قابلیت نورپردازی از پشت با استفاده از آن را دارد. آی تی. تکنیک های حکاکی لیزری یا CNC.

صفحه نمایش پروژکتور عقب از انواع پلکسی گلاس

این صفحه نمایش ها برای پخش از پشت صفحه برای ایجاد تصاویر با وضوح بالا و کنتراست بالا با زاویه دید 179 درجه استفاده می شوند. خاصیتی که این ورق ها را از سایر ورق ها متمایز می کند استفاده از عدسی های میکروسکوپی بی نهایت در کنار یکدیگر است و بیشتر در ساخت وسایل بصری کاربرد دارد.

Tubes & Rods

در دو نوع مات و شفاف و در قطرهای مختلف موجود است و برای نورپردازی و همچنین ساخت آکواریوم استوانه ای استفاده می شود.

گالری

بیشتر به عنوان قاب برای نگهداری عکس و تابلو و سایر موارد استفاده می شود و در برابر ضربه و فشار بسیار مقاوم است و خط و خش را از بین نمی برد.

پاراپان

دارای اکریلیک بوده و در صنایع ساختمانی و مبلمان بخصوص در زمینه کابینت سازی کاربرد دارد. یکی از مزایای این نوع ورق ایجاد سطوح بزرگ بدون درز می باشد.

Truled

این نوع ورق پلکسی به راحتی با پراکندگی مناسب نور ساطع می کند و ثبات رنگ خوبی دارد.

پلکسی کور

این نوع پلکسی از انواع پلکسی بسیار منعطف است و به دلیل چکش خواری در صنایع ابزارآلات آشپزخانه و دکوراسیون کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دو =