آموزش چرم دوزی, آموزش چرم دوزی رایگان

دوخت چرم با دست تصویری گام به گام

دوخت چرم با دست

نتبجه دوخت چرم با دست باعث ایجاد یک کار سنتی و زیبا می شود. دوخت از طریق چرم آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. چه پروژه چرم شما بزرگ باشد یا کوچک. در این مقاله با چند ابزار مهم آشنا می شوید و یاد می گیرید که چگونه محصولات چرمی خود را بدوزید.

1.آماده سازی برای دوخت چرم با دست

تکه های چرم را به هم بچسبانید. روی لبه هایی که به هم می دوزید از چسب چرم استفاده کنید. بین هر لایه چسب بزنید و بیش از دو تکه چرم بدوزید.

تکه های چرم را به هم بچسبانید

تکه های چرم را به هم بچسبانید

2.نخ را روی سوزن قفل کنید

چندین سانتی متر نخ را از سوراخ سوزن بکشید. حدود 2/5 سانتی متر از لبه نخ، نوک سوزن را از وسط نخ فشار دهید و آن را سوراخ کنید. قسمت سوراخ شده نخ را در طول سوزن به سمت بالا بکشید. انتهای کوتاه نخ را روی قطعه بلند بکشید و از سوراخ سوزن عبور دهید و گره ای ایجاد کنید تا نخ خود را قفل کنید.

نخ را روی سوزن قفل کنید

نخ را روی سوزن قفل کنید

3.نخ را به صورت مایل برش دهید تا راحت تر آن را از سوراخ سوزن عبور دهید

هنگامی که نخ سوراخ شده را به سمت بالا برگردانید، اگر حلقه بزرگی دارید، قسمت بلند نخ را به عقب بکشید تا قبل از کشیدن انتهای کوتاه، حلقه را از داخل به عقب بکشید. این کار را در انتهای دیگر نخ با یک سوزن دیگر تکرار کنید تا یک سوزن در دو طرف نخ برای تکمیل دوخت ها داشته باشید.
سعی کنید نخ کافی برای تکمیل کل کار بدون نیاز به برش و نخ زدن سوزن ها تخمین بزنید. که این مقدار حداقل 3 برابر طول درز شما باشد و اگر کار شما ضخیم باشد بیشترمی شود.

نخ را به صورت مایل برش دهید

نخ را به صورت مایل برش دهید

4.یک خط دوخت روی چرم خود ایجاد کنید

این کار دوخت شما را در یک خط مستقیم هدایت می کند. دوخت ها می توانند در یک خط یا شیار ایجاد شوند. اگر از شیار استفاده کنید، به محض اینکه دوخت ها محکم شوند، در زیر سطح چرم قرار می گیرند و از سایش و اصطکاک بیشتر محافظت می شوند. با استفاده از ابزار شیار زنی مانند رولت خیاطی یک شیار در چرم ایجاد کنید.

یک خط دوخت روی چرم خود ایجاد کنید

یک خط دوخت روی چرم خود ایجاد کنید

رولت را تا فاصله ای که می خواهید شیار شما از لبه چرم جدا شود بلغزانید. و آن را در جای خود قفل کنید. سپس آن را روی لبه چرم قرار دهید و ابزار شیار را از یک طرف به طرف دیگر بکشید. مقدار کمی از چرم خراشیده می شود تا یک شیار در کار شما باقی بماند. این روند را در طرف دیگر نیز تکرار کنید. با استفاده از تقسیم‌کننده‌ها، آن‌ها را در فاصله‌ای قرار دهید که دوست دارید خط از لبه چرم کشیده شود. جداکننده ها را از انتهای چرم به انتهای دیگر بکشید.

ابزاری را برای علامت گذاری بخیه های خود انتخاب کنید

ابزارهای متعددی برای آسان و دقیق کردن بخیه‌ها وجود دارد. چندین تاکتیک را امتحان کنید و ابزاری را انتخاب کنید که استفاده از آن برایتان راحت تر باشد.و از چرخ های مناسب دوخت چرم منظور چرخ صنعتی است استفاده کنید. مطلب دوخت چرم با چرخ صنعتی برای شما مناسب است.

5.برای دوخت چرم با دست باید روی خط دوخت ایجاد شده علامت بزنید

 تعیین کنید که دوخت ها چقدر از هم فاصله دارند. در پروژه های بزرگتر باید از دوخت های بلندتر استفاده کرد و فاصله دوخت با اندازه پروژه کاهش می یابد. دوخت ها را با استفاده از ابزاری که انتخاب کرده‌اید با مقیاس مناسب برای پروژه خود علامت‌گذاری کنید.برای استفاده از چرخ صنعتی، از ابتدای خط دوخت شروع کنید. چرخ را محکم روی خط قرار دهید و با کمی فشار، چرخ را در امتداد خط دوخت خود فشار دهید تا برجستگی هایی ایجاد شود که در آن سوراخ هایی برای دوخت ایجاد کنید.
روی خط دوخت ایجاد شده علامت بزنید

روی خط دوخت ایجاد شده علامت بزنید

 

چرخ را در ابتدای خط دوخت قرار دهید

چرخ را محکم روی خط فشار دهید و با فشار کمی چرخ را در امتداد خط دوخت خود فشار دهید تا سوراخ هایی که می خواهید بدوزید مشخص شوند. این سوراخ ها باید دوباره با ابزار سوراخ شوند.
نقاط را در امتداد خط دوخت قرار دهید. با یک دست آن را محکم در جای خود نگه دارید، در حالی که از دست دیگر برای ضربه زدن به بالا استفاده می کنید تا سوراخ هایی را روی چرم ایجاد کنید .

6.سوارخ های علامت زده شده را سوراخ کنید

لایه ها را روی هم قرار داده، آن را از طریق علامت ها فشار دهید تا سوراخی برای دوخت ایجاد شود. اگر چندین لایه چرم را سوراخ کنید، ممکن است به فشار زیادی نیاز باشد. مطمئن شوید که از همه لایه ها عبور می کند.
سوارخ های علامت زده شده را سوراخ کنید

7.استفاده از گیره برای دوخت لایه های چرم

برای دوخت چرم با دست می توان آن را محکم کرد و روی هم قرار داد تا هنگام دوخت جابه جا نشوند.
دوخت لایه های چرم با پایه

دوخت لایه های چرم با پایه

اگر به دوخت چرم با دست علاقه مند هستید پیشنهاد ما به شما دوره آموزش چرم دست دوز از مقدماتی تا پیشرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + یک =