آموزش چرم دوزی

رفع بوی بد چرم با چند روش ساده!

رفع بوی بد چرم

چرم ماده ای است که از پوست حیوانات ساخته می شود. از آن برای ساخت ژاکت، مبلمان، کفش، کیف پول، کمربند و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود. اگرچه چرم یک ماده بسیار بادوام است، اما تمیز کردن آن از الیاف طبیعی یا مصنوعی دشوارتر است. دانه های چرم می توانند بوهای قوی مانند دود، بوی غذا، عرق، عطر، کپک یا “بوی چرم جدید” را جذب کنند. رفع بوی بد چرم ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشد. همیشه می توانید چرم را به طور حرفه ای تمیز کنید تا به آن آسیب نرسد.

رفع بوی بد چرم در خانه

فورا چرم خیس را خشک کنید. اگر چرم خیس است، یا به نظر می رسد که دارای کپک است، باید هر گونه رطوبت را به سرعت از بین ببرید. رطوبت می تواند به طور دائمی به چرم آسیب برساند و بویی ایجاد کند که خارج کردن آن بسیار دشوار است.

چندین روش ساده برای خشک کردن چرم وجود دارد:

  • چرم را در محلی از خانه خود قرار دهید که نور خورشید غیر مستقیم باشد. تماس مستقیم با نور شدید خورشید می تواند باعث ترک خوردن، تراشه و فرسودگی چرم شود. نقطه ای را انتخاب کنید که در کنار پنجره ای باشد که نور خورشید را فیلتر می کند یا پرده قرار دارد.
  • از یک سشوار با دمای کم استفاده کنید. از نزدیک کردن بیش از حد سشوار به چرم خودداری کنید زیرا باعث ترک آن می شود. سشوار را با فاصله روی چرم بکشید تا رطوبت آن از بین برود و از لکه های بزرگ آب روی چرم جلوگیری شود.
  • سعی کنید چرم را برای چند روز بیرون بگذارید تا بوی آن به طور طبیعی پخش شود.
  • از یک پارچه خشک تمیز برای پاک کردن چرم استفاده کنید، به خصوص اگر می خواهید یک جفت کفش چرمی، یک کت چرم یا یک کیف چرمی را تمیز کنید.

محصولات مبتنی بر الکل یا محصولات پوشاننده بو، مانند عطر را کنار بگذارید و از یک پارچه خشک تمیز استفاده کنید تا محصول را به خوبی پاک کنید. مواد شیمیایی موجود در این محصولات  وارد منافذ چرم می شود و به آن آسیب می رساند.

  • اقلام چرمی را در روزنامه یا کاغذ بسته بندی بسته بندی کنید. روزنامه و کاغذ به این معنی است که هر دو برای جذب هر گونه بوی بد در اجناس چرمی شما عالی هستند. همیشه چک کنید که اجناس چرمی کاملا خشک شده باشد و از روزنامه های خشک استفاده کنید. الیاف شل در روزنامه آن را نرم تر و جاذب تر از گزینه های دیگر مانند کاغذ اداری می کند.
  • چند ورق روزنامه را در یک جعبه مچاله کنید و چرمی را در روزنامه قرار دهید. جعبه را ببندید و بگذارید یک تا دو روز در بسته بماند.
    آیتم چرمی را بررسی کنید تا ببینید آیا روزنامه به طور موثر بوی بد را بیرون آورده است یا خیر. ممکن است لازم باشد چرم را برای یک روز دیگر در روزنامه بگذارید.
  • چرم را با محلول سرکه تمیز کنید. اسید موجود در سرکه به مقابله با بوی بد کمک می‌کند و بوی سرکه که ممکن است برای بعضی‌ها بوی بدی داشته باشد، با هر بوی بد دیگری در چرم از بین می‌رود.

قبل از استفاده از پاک کننده های اسیدی روی اجناس چرمی، یک آزمایش نقطه ای انجام دهید تا مطمئن شوید که چرم را تغییر رنگ نمی دهد. مقدار مساوی سرکه سفید مقطر و آب را مخلوط کنید. ناحیه بسیار کوچکی را روی اجناس انتخاب کنید و محلول سرکه را روی چرم بمالید. در صورت عدم تغییر رنگ یا ترک بر روی چرم، با محلول سرکه اقدام به تمیز کردن آن کنید.از یک پارچه تمیز برای پاک کردن سطح چرم با محلول سرکه استفاده کنید.

  • همچنین می‌توانید از یک بطری اسپری برای پاشیدن محلول سرکه روی چرم استفاده کنید و سپس آن را با یک پارچه پاک کنید.

اگر بوی آن واقعاً بد است، می‌توانید اجناس چرمی را به مدت پنج تا ده دقیقه در محلول سرکه خیس کنید. چرم را بعد از خیساندن سرکه خوب خشک کنید تا کپک نزند و پر کپک نشود.

  • چرم را در محلول جوش شیرین قرار دهید. جوش شیرین برای رفع بوی بد چرم عالی است و استفاده از آن روی چرم بی خطر است. شما به جوش شیرین و یک کیسه یا روبالشی یا یک کیسه زیپ‌دار که به اندازه کافی بزرگ باشد، نیاز دارید.
  • کالای چرمی را در روبالشی یا کیسه زیپ دار قرار دهید. لایه نازکی از جوش شیرین را روی سطح چرم بپاشید. همچنین می توانید داخل کالای چرمی را بپاشید تا بوی داخل آن از بین برود. انتهای روبالشی یا کیسه زیپ دار را ببندید. بگذارید این ماده یک شب یا به مدت 24 ساعت در جوش شیرین بماند. جوش شیرین را با استفاده از یک جاروبرقی کوچک یا یک پارچه تمیز خارج کنید. برای جلوگیری از خراشیدن چرم، جوش شیرین را به آرامی پاک کنید. فرآیند جوش شیرین را تا زمانی که بوی بد آن از بین برود تکرار کنید.
اجازه دهید بوی چرم به مرور زمان کاهش یابد. با توجه به ماهیت چرم، بوهایی که در چرم جذب می شوند، از دود سیگار گرفته تا “بوی جدید” فرآیند برنزه شدن، به تدریج در طول زمان کاهش می یابد. به جای تلاش برای پوشاندن بو با عطر یا عوامل پوشاننده بو، که در واقع مدت زمان پخش بو را طولانی تر می کند، اغلب از وسایل چرمی خود استفاده کنید. اگر می توانید بوی بد را تحمل کنید، کت چرمی، کفش چرمی یا کفش چرمی خود را به صورت روزانه بپوشید تا به کهنه شدن و رفع بوی بد چرم کمک کنید.این فرآیند همچنین چرم را نرم می کند و به طور موثر منافذ چرم را باز می کند و بوی بد آن را آزاد می کند.

استفاده از روش های دیگر

  • یک پاک کننده چرم بخرید. همیشه از پاک کننده هایی که مخصوص چرم است روی اجناس چرمی خود استفاده کنید.
    برای پاک کردن چرم با پاک کننده باید از یک پارچه تمیز خشک استفاده کنید. اکثر پاک کننده ها می توانند به از بین بردن بوها، حفظ رنگ و درخشندگی چرم و محافظت از چرم در برابر ترک کمک کنند.
اقلام چرمی را حالت دهی کنید. همیشه باید اقلام چرمی را بعد از تمیز کردن آنها حالت دهید. حالت دادن به چرم به رفع بوی بد چرم و حفظ رنگ و درخشندگی چرم کمک می کند.

چندین گزینه برای حالت دادن به چرم شما وجود دارد:

  • روغن بزرک با کیفیت بالا: این روغن طبیعی بسیار موثر برای حالت به لباس های چرمی و سایر اقلام چرمی شما است. از استفاده از روغن بذر کتان ارزان خودداری کنید، زیرا چندان موثر نخواهد بود. از یک پارچه برای ماساژ روغن بذر کتان روی چرم استفاده کنید تا روغن جذب چرم شود.

 

  • پولیش کفش: قدیمی ترین روش برای حالت دادن به چرم نیز یکی از بهترین هاست. برای کفش های چرمی، کاپشن های چرمی و کیف های چرمی از واکس کفش مایع استفاده کنید. برای چکمه و کفش چرمی نیز می توانید از پولیش کفش استفاده کنید. اگر چرم طبیعی را تمیز می کنید، پولیش کفشی بخرید که حاوی موم کارناوبا و مواد طبیعی است.
  • نرم کننده حرفه ای چرم: این محصول را می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید. اکثر نرم کننده های چرم به صورت اسپری عرضه می شوند. حالت دهنده را روی سطح چرم اسپری می کنید و ماده شیمیایی به داخل منافذ چرم نفوذ می کند. سپس بوها را از بین می برد و به درخشندگی چرم کمک می کند.
  • از استفاده از صابون روی وسایل چرمی خود خودداری کنید. نیاز به آبکشی زیاد دارد و ممکن است ظاهری رگه‌دار یا سطحی چسبناک به چرم بدهد.
در نظر داشته باشید که مورد را به طور حرفه ای تمیز و مطبوع کنید. اگر رفع بوی بد چرم در خانه یا پاک‌کننده‌های چرم بدون نسخه مقاومت می‌کند، زمان آن است که کالا را نزد یک متخصص بیاورید. بسته به اجناس چرمی و شدت بو، می توانید با هزینه اندکی بوی چرم را از بین ببرید.
یک متخصص از مواد شیمیایی برای خوشبو کردن چرم استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − یازده =