آموزش چرم دوزی

سفت کردن چرم شل شده با چند روش آسان!

سفت کردن چرم شل شده

برای سفت کردن چرم شل شده، باید ساختار آن را در سطح مولکولی تغییر دهید. این کار معمولاً با ترکیب گرما با آب یا موم انجام می شود، اما راه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای این کار انجام دهید.

سفت کردن چرم با خیساندن در آب خنک

چرم را در آب خنک خیس کنید. یک سطل یا سینک بزرگ را با آب خنک به دمای اتاق پر کنید. چرم را حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که کاملاً خیس بخورد در آب فرو کنید.توجه داشته باشید که این فرآیند زمانی که با چرم گیاهی دباغی شده استفاده شود بهترین کار را دارد. شما می توانید چرم را با خیساندن آن در آب با دمای اتاق از نظر فنی سفت کنید، اما فقط کمی سخت تر می شود و نمی توانید آن را شکل دهید. افزودن آب گرم به شما این امکان را می دهد که تغییرات ساختاری ایجاد کنید و در عین حال چرم را سخت تر کنید.

در قابلمه دیگری آب را گرم کنید. همانطور که چرم شما خیس می شود، یک قابلمه بزرگ را با آب پر کنید و روی اجاق گاز قرار دهید. حرارت آب را تا رسیدن به دمای 180 درجه فارنهایت (82 درجه سانتیگراد) ادامه دهید. از یک دماسنج دقیق برای پیگیری دما استفاده کنید. اگر آب خیلی گرم یا خیلی سرد است، نتایج شما می تواند به طور چشمگیری با آنچه در اینجا توضیح داده شده متفاوت باشد.

اگر دماسنج ندارید، می توانید دمای آب را با گرم کردن آهسته روی اجاق گاز اندازه گیری کنید و هر دقیقه یا بیشتر آن را با دست خالی آزمایش کنید. می توانید دست خود را در آب غوطه ور نگه دارید، استفاده از آن دما برای چرم شما بی خطر است. هنگامی که دیگر طاقت نگه داشتن دست خود را بیش از یک لحظه در آب ندارید، آب را از منبع گرما خارج کنید و اجازه ندهید داغتر شود.

خیساندن در آب جوش

برخی از افراد ترجیح می دهند چرم را در آب جوش خیس کنند. انجام این کار چرم را با سرعت بیشتری سفت می کند، اما کنترل کمتری نیز به شما می دهد. چرم به دست آمده می تواند بسیار شکننده شود و ممکن است به طور ناهمواری در سطح آن سفت شود. چرم را در آب داغ فرو کنید. سپس آن را از آب خنک بیرون بیاورید و در آب داغ فرو کنید. بگذارید چند دقیقه در آنجا بماند. بعد از دقیقه اول، باید دید که چرم تیره و تغییر جالت داده است. هر چه بیشتر چرم را خیس کنید، سفت تر می شود. با این حال، اگر چرم را بیش از حد خیس کنید، در صورت خشک شدن شکننده تر می شود.

نکات استفاده از این روش

هنگام استفاده از این روش، خیس کردن چرم در آب داغ به مدت 30 ثانیه پس از اینکه از قبل تیره شد، باعث ایجاد یک تکه چرم سخت می شود اما انعطاف ناپذیر نیست. این بدان معنی است که کل زمان خیساندن آب گرم حدود 90 ثانیه خواهد بود. اگر می خواهید چرم را سفت تر کنید، مدت زمان بیشتری در آب بگذارید. به دلخواه شکل دهید. وقتی چرم را از آب بیرون می آورید، باید نسبتاً انعطاف پذیر باشد. اگر می خواهید چرم را به شکل خاصی در آورید، اکنون زمان آن است که این کار را انجام دهید. هنگامی که خیس می شود، چرم حالت کششی پیدا می کند و به راحتی شکل می گیرد.

اگرچه این کشش در یک یا دو دقیقه اول از بین می رود، بنابراین اگر قصد دارید آن را بکشید باید سریع کار کنید. با این حال، چرم تا یک ساعت پس از از بین رفتن کشش همچنان انعطاف پذیر باقی می ماند.

اجازه دهید چرم در دمای اتاق خشک شود. بگذارید چرم چند ساعت در دمای اتاق بماند. پس از خشک شدن، چرم باید به طور قابل توجهی ضخیم تر و سفت تر شود. چرم سفت نیز چروک می‌شود، بنابراین قطعه‌ای که با آن شروع کرده‌اید ممکن است پس از اتمام فرآیند به اندازه‌ای بزرگ به نظر نرسد.

پخت چرم

  • چرم را در آب با دمای اتاق خیس کنید. سینک، سطل یا ظرف مشابه را با آب خنک و دمای اتاق پر کنید. چرم را در آب فرو کنید و بگذارید خیس بخورد تا کاملاً غرق در آب شود. این فرآیند به طور کلی برای استفاده با چرم گیاهی دباغی شده توصیه می شود. مدت زمانی که چرم را در آب می گذارید بر اساس ضخامت و کیفیت چرم متفاوت است. معمولاً 10 تا 30 دقیقه در آب کافی است. هنگام برداشتن چرم باید به طور قابل توجهی انعطاف پذیر باشد.
  • فر را از قبل گرم کنید. همانطور که چرم خیس می شود، فر را با دمای 120 درجه فارنهایت (50 درجه سانتیگراد) گرم کنید.
    قفسه های فر را در صورت نیاز به اطراف حرکت دهید تا فضای کافی برای تکه چرمی خالی شود.
    اگر دمای فر شما به این پایین نمی رسد، به سادگی از پایین ترین دمای موجود استفاده کنید. توجه داشته باشید که دماهای بالاتر می تواند باعث بخار شدن کمی شود، اما ممکن است رنگ را تغییر دهد و باعث چروکیدگی بیشتر شود.

 

چرم را به دلخواه قالب بزنید. چرم را از آب خارج کنید. اگر قصد دارید آن را به هر طریقی شکل دهید، اکنون این کار را انجام دهید، در حالی که هنوز انعطاف پذیر است و کار با آن آسان است. از آنجایی که چرم در این مرحله هنوز نسبتاً خنک است، ممکن است در صورت تنها ماندن فرم خود را حفظ نکند. پس از شکل دادن به آن، باید فرم های جدید را با نخ، دوخت یا میخ در جای خود نگه دارید.

 

  • چرم را بپزید. چرم خیس را در فر قرار دهید و آن را بپزید تا خشک شود. بسته به مدت زمانی که چرم را خیس کرده‌اید و دمای فرتان، این کار بین 20 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.
    می توانید اجازه دهید چرم حتی بعد از خشک شدن در فر بماند، اما بدانید که پخت آن به صورت خشک باعث می شود دمای چرم بالا برود و ساختار چرم سفت و شکننده تر شود.

 

  • بگذارید خنک شود. چرم داغ و خشک را از فر خارج کنید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود تا زمانی که با دست خالی از آن استفاده کنید. در این مدت چرم به سفت شدن ادامه خواهد داد.
    پس از اینکه خنک شد، باید هر رشته را ثابت نگه دارید. اگر چرم به اندازه کافی سفت است، اکنون باید بتواند فرم جدید خود را حفظ کند.

وکس

برای سفت کردن چرم با وکس، فر را از قبل گرم کنید. و روی 200 درجه فارنهایت (90 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید و بگذارید کاملا گرم شود. اطمینان حاصل کنید که قفسه‌های داخل فر در صورت نیاز مرتب باشند تا تکه چرمی بدون برس به قفسه‌ها یا کناره‌های فر در داخل فر قرار گیرد.
این روش باید با اکثر انواع چرم به خوبی کار کند، اما چرم گیاهی همچنان ساده ترین کار با آن است. همچنین توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید چرم را از قبل سفت کنید و نیازی به شکل‌دهی اضافی ندارید، روش خوبی برای استفاده است.

چرم را خشک بپزید. وقتی فر به اندازه کافی داغ شد، چرم را داخل آن قرار دهید و حدود 30 دقیقه بپزید. وقتی چرم را از اجاق بیرون می آورید باید به طور قابل توجهی داغ باشد. گرما خود نقش مهمی در فرآیند سفت شدن دارد. در اصل، برخی از مولکول‌های موجود در چرم را مایع می‌کند و باعث می‌شود که آنها تجزیه شوند و انعطاف‌پذیرتر شوند. وقتی این مولکول ها دوباره جامد می شوند، این کار را در ساختاری انجام می دهند که حتی سخت تر از ساختار شیمیایی اولیه چرم است. با این حال، اگر اجازه دهید چرم خیلی داغ شود، ممکن است در پایان فرآیند خیلی شکننده شود.

کمی موم ذوب کنید. یک بلوک موم زنبور عسل را در یک دیگ دوبل قرار دهید و آن را حرارت دهید تا کاملاً مایع شود. این مرحله را همزمان با پخت چرم انجام دهید تا چرم و موم آنقدر داغ شوند که همزمان ادامه پیدا کند. موم زنبور عسل موم انتخابی است، اما می توانید از شمع های ذوب شده یا تقریباً هر نوع موم دیگری نیز استفاده کنید.

سفت کردن چرم با ذوب کردن موم

1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) آب را در قسمت پایین دیگ دوتایی که روی اجاق گاز گذاشته اید را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید. موم را در قسمت بالایی دیگ دوبل قرار دهید. همانطور که موم شروع به ذوب شدن کرد، آن را با یک قاشق یکبار مصرف یا چاپستیک هم بزنید. آنقدر ادامه دهید تا کاملا ذوب شود. موم را روی چرم رنگ کنید. چرم را از فر خارج کرده و روی چند ورق روزنامه قرار دهید. یک برس رنگ بزرگ را با موم ذوب بپوشانید و موم را روی چرم داغ با حرکات یکنواخت بکشید. چرم باید موم داغ را جذب کند. اگر این کار را نکرد، چرم هنوز به اندازه کافی داغ نیست و باید آن را به فر برگردانید. برس زدن موم را روی چرم ادامه دهید تا زمانی که چرم خنک شود و دیگر موم را جذب نکند.

مرحله بعد

چرم را دوباره گرم کنید و در صورت نیاز رنگ آمیزی کنید. پس از پوشش اولیه موم، چرم را دوباره در فر قرار دهید و آن را برای 20 دقیقه دیگر یا بیشتر گرم کنید. آن را از فر خارج کنید و سطح آن را با یک پوشش اضافی از موم بمالید. باید این کار را تا زمانی تکرار کنید که چرم دیگر موم را جذب نکند، حتی زمانی که داغ است. یکی از راه‌های تشخیص اینکه چرم دیگر نمی‌تواند موم را جذب کند، نگاه کردن به رنگ‌آمیزی است. موم کمی رنگ چرم را تغییر می دهد. اگر تمام سطح چرم یک رنگ یکنواخت باشد، احتمالاً تا آنجا که ممکن است موم را در کل قطعه جذب کرده است. کاملا خنک شود. بگذارید چرم کاملا خنک و خشک شود. پس از اتمام، باید بسیار سخت باشد و خم شدن آن تقریبا غیرممکن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − یک =